Retouren en onderhoud

1. Onderhoud
TIP 1:
Behandel uw schoeisel regelmatig tegen inwerking van vuil en vocht; vuil en vocht kunnen de uitstraling en souplesse van uw schoeisel onherstelbaar aantasten. Met een goede bescherming heeft u langer plezier van uw aankoop. Een goede bescherming is tevens de basis voor schoenonderhoud.

TIP 2:
Schoeisel kan gemaakt zijn van diverse soorten materialen. Indien dit een natuurproduct betreft - zoals bijvoorbeeld leder - is het aanbevolen uw schoeisel met enige regelmaat te voorzien van een juiste voeding. Diverse synthetische bewerkingen of materialen, zoals bijvoorbeeld lak, dient u ook te onderhouden met een daarvoor bestemd product. Ook deze materialen behouden zo langer hun originele uitstraling en draagcomfort.

TIP 3:
Lees voordat u een onderhoudsmiddel gebruikt altijd eerst aandachtig de gebruiksvoorschriften op de verpakking. Gebruik niet teveel onderhoudsmiddel; het is beter schoeisel een keer meer te behandelen dan in één keer teveel of overmatig. Ook voor het juiste onderhoudsartikel om de levensduur van uw schoeisel te verlengen, kunt u bij Gevavi terecht.

TIP 4:
Gebruik een schoenlepel bij het aantrekken van uw schoeisel. Sluitingen zoals veters, gespen en ritsen altijd geheel openen alvorens u de schoen aan of uittrekt.

TIP 5:
Wissel regelmatig uw schoeisel, zodat deze weer even “op adem” kunnen komen. Doe dit ongeveer - indien mogelijk - om de twee dagen. Hierdoor kan mogelijk transpiratievocht verdampen. Als u uw schoeisel na het dragen direct voorziet van een spanner blijft de oorspronkelijke vorm beter behouden.

TIP 6:
Indien uw schoeisel onverhoopt toch nat of doorweekt is, laat ze dan op kamertemperatuur drogen. Het drogen bij een warmtebron, zoals verwarming of openhaard, wordt u ten zeerste afgeraden!Het beste kunt u uw natte schoeisel voorzien van een spanner en opvullen met krantenpapier; hierdoor blijft uw schoeisel in de juiste vorm.

 TIP 7:
Reinig uw schoeisel regelmatig. Dit om te voorkomen dat meststoffen ed. afbraak kunnen doen aan de materialen.
Indien u twijfelt of specifieke vragen heeft over het onderhoud van uw schoeisel  raadpleeg dan de (internet)winkel waar u het schoeisel heeft gekocht voor het juiste advies.

2. Garantie
Heeft u een defect aan uw schoeisel, dan kunt u te maken hebben met een gebruiksklacht of een fabrieksklacht. Fabrieksklachten zijn klachten waarbij een klacht ontstaan is welke te wijten is aan een productiefout bij de fabrikant,

 Klachten welke ontstaan door verkeerd gebruik of slecht onderhoud (zie voorwaarden zoals beschreven onder het kopje ‘Onderhoud’) , zijn gebruiksklachten en vallen niet onder de fabrieksgarantie.

 Twijfelt u of een klacht onder de fabrieksgarantie valt, dan brengen onderstaande fabrieksgarantievoorwaarden wellicht meer duidelijkheid.

Fabrieksgarantievoorwaarden
Wij bieden alleen service en garantie op bij Gevavi aangekochte producten.

Aan slijtage onderhevige onderdelen, zoals zolen en hakken van schoeisel, vallen altijd buiten de garantie, dit zijn gebruiksklachten. Door onzorgvuldig gebruik kunnen binnen zeer korte tijd onherstelbare beschadigingen optreden.

Kapotte stiknaden. Laat een op het oog onschuldig euvel als een los stiksel meteen herstellen voordat de schoen later niet meer te herstellen is. Het regelmatig onderhouden en poetsen van het schoeisel  houdt het schoeisel en stiknaden soepel en verlengt aanzienlijk de levensduur.

Beschadigingen aan ritsen en hielpartijen vallen buiten de garantie, dit zijn gebruiksklachten. Beschadigingen aan ritsen en de hielpartij van het schoeisel zijn vaak te wijten aan het haastig dan wel niet op de juiste wijze aan- en uittrekken van het schoeisel (dit valt “af te lezen” aan het schoeisel). Een ingezakte hielpartij ontstaat doordat op het contrefort (hielversteviging) van de schoen is gestaan. Dergelijke beschadigingen zijn onherstelbaar en vallen buiten de garantie.

Kaal worden (slijtage) van de neuzen valt niet onder de garantie, dit zijn gebruiksklachten. Leder wordt op verschillende manieren bewerkt om het zijn karakteristieke uitstraling te geven. Ieder ledersoort heeft zo zijn eigen eigenschappen en vergt een specifiek onderhoud. Beschadigingen aan speciale bewerkte ledersoorten als bijvoorbeeld metallic leder en lakleder zijn lastiger bij te werken dan ledersoorten met een minder exclusieve uitstraling. Barstjes in lakleder zijn het gevolg van niet of onvoldoende onderhoud.

Afgeven van schoeisel valt niet onder de garantie.

Slijtage door overmatige transpiratie valt buiten de garantie. Transpiratievocht bestaat uit verschillende afvalstoffen uit ons lichaam welke een bijtende werking hebben op het leder, het leder zal hard en 
stug worden met het gevolg dat het leder gaat barsten of zolen loslaten. Bij overmatig transpireren is het van belang dat het schoeisel na het dragen voldoende tijd krijgt om “op adem” te komen en dient vaker met een voedende schoencrème behandeld te worden. Wissel regelmatig uw schoeisel voor een ander paar.

Slijtage aan klittenbanden. Voorkom een snelle slijtage van klittenbanden door deze altijd stevig dicht te drukken. Maak bij kinderlaarsjes de harde klittenbandzijde regelmatig schoon, hieraan hechten gemakkelijk gras en haren wat de kleefkracht minder maakt.

Natuurlijk kan het, ondanks uw zorgvuldige gebruik, toch eens gebeuren dat uw schoeisel niet aan uw verwachtingen voldoen. Dit kan als oorzaak hebben dat het schoeisel anders gebruikt zijn dan het doel waarvoor ze gemaakt zijn, en/of niet goed zijn onderhouden. Dit valt vaak ‘af te lezen’ aan het schoeisel. Het kan zijn dat de klacht hierdoor niet (meer) onder de fabrieksgarantie valt.

Om te beoordelen of de klacht binnen de fabrieksgarantie valt, dient u zich te wenden tot het verkooppunt waar de u het schoeisel heeft aangeschaft.

 

 

 

Downloads